27.3.08

Romi nenorocosi


Cel mai recent film al lui Tudor Giurgiu se dorea o docudrama si un road movie, insa nu reuseste sa fie decit o pelicula politic corecta, chiar daca uneori plina de umor. Lung de 52 de minute, mediumetrajul mizeaza mult pe prestatia celor doi studenti - Nicu Dumitru, rom, si Toma Peiu, roman - erijati in reporteri.

„Road movie“ nu e, pentru ca nici o peripetie nu se intimpla pe traseu, modelul dezvoltarii actiunii fiind simplist: discutii intre protagonisti pe drum, urmate de descindere la locul „faptei“, fie ca e vorba de comunitatile de romi din Seaca (Olt), Fetesti (Ialomita), Gradinari (Olt), Brateiu (Sibiu), Dumbraveni (Sibiu), Sfintu Gheorghe (Covasna) sau de caminul in care locuiesc trei studenti de origine roma, aflati in Bucuresti.

Cit despre radiografierea comunitatii rome, localitatile alese sint reprezentative si deja mediatizate, au potential dramatic, insa el ajunge arareori la realizare in lipsa unei incursiuni ceva mai profunde in existenta „subiectilor“.

La lansarea documentarului au asistat Elena Constantin, manager public in cadrul Secretariatului General al Guvernului, Gruia Bumbu, presedinte al Asociatiei Nationale pentru Romi, Mircea Toma, Dragos Bucurenci, Andrei Butica, Rasvan Popescu, Vintila Mihailescu si antropologul Vasile Ionescu. Cel din urma a criticat tendentiozitatea peliculei, faptul ca in ea sint invocate evenimente „gresite“ istoric si pe acela ca „oamenii vorbesc in film cum ii taie capul“, iar Mircea Toma i-a dat replica, explicind ca unele dintre discutiile dintre cei doi incluse in documentar erau neregizate.

Backgroundul peliculei
Bugetul documentarului a fost de 80.000 de euro. Echipa care a lucrat la realizarea filmului a fost formata din Tudor Giurgiu si Oana Bujgoi-Giurgiu - regizori, Cristina Hurdubaia, editor coordonator, Vasile Burtea, consultant, Nicu Dumitru si Toma Peiu, reporteri, Mihai Tanase si Adrian Calev, imagine, Andrei Dascalescu, sunet, Silviu Marianciuc, editor, Shukar Collective, muzica, documentarul fiind o productie Hai Hui Entertainment. „Discriminarea romilor se invata acasa. Cunoaste-i inainte sa-i judeci“ este o campanie sociala (in cadrul careia a fost realizat filmul „Me sem baxtalo... ?/ Sint norocos...?“), lansata pe 10 octombrie in cadrul platformei de comunicare S.P.E.R. (Stop Prejudecatilor despre Etnia Roma.

Cotidianul

Un comentariu:

  1. Anonim4/4/08

    PRECIOSO EL IDIOMA RUMANO. I love cioran too.
    (www.lacoctelera.com/yonki-de-la-poesia)
    KISSES!!

    RăspundețiȘtergere

Mai scriu si pe Pandora

Despre mine

Fotografia mea
in primul rand, om. prin jungla umana. apoi, jurnalist. prin jungla presei.

Arhivă blog